Kuuntele miltä Pori kuulostaa! – Porille valmistunut äänibrändi on kokeileva ja vähän outo

Porin kaupunki on saanut oman äänibrändin.
Julkaistu 10. tammi 2024

Porille on valmistunut oma äänibrändi, jota kuvaillaan sanoilla kokeileva, vähän outo ja erottuva. Tätä myös haettiin. Porin brändin johtoajatuksena on, että Pori pääsee ihon alle. Äänibrändäystyön ensimmäisessä vaiheessa kaupungille toteutettiin äänilogo sekä brändiääni, joista voidaan tulevaisuudessa johtaa erilaisia ääniversioita.

Äänibrändi on kehitysjatke kaupungin vuonna 2017 uudistettuun brändiin. Jotta päästään ihon alle, piti hypätä rohkeasti syvään päätyyn ja vähän hullutellakin. Työn ensimmäisessä vaiheessa toteutettu äänilogo ja brändiääni on Porin brändin mukaisesti ehdottoman uniikki. Äänibrändiä hyödynnetään eri käyttötarkoituksissa, kuten kaupungin markkinointiin liittyvässä video- ja audiomainonnassa. Työtä jatketaan vielä tulevina vuosina ja äänibrändistä tullaan toteuttamaan erilaisia versioita erilaisiin tarpeisiin, toteaa markkinoinnin asiantuntija Marika Virtanen.

Äänimaisemaa lähdettiin työstämään keväällä 2023 kaupunkilaisille toteutetun kyselyn pohjalta. Kyselyssä esiin nousi eniten jazz, myrsky ja merelliset äänet sekä tapahtumat. Näiden teemojen lisäksi toivottiin, että ääni olisi persoonallinen, rohkea ja siitä löytyisi itseironiaa, kuvailee Virtanen.

Äänen on toteuttanut Bauer Media ja mukana työssä on ollut Porin brändin luonut Staart sekä kaupungin eri toimijoita. Lisäksi mukaan kutsuttiin kaupungin strategisten tapahtumakumppaneiden edustus.

Porin kaupungin brändiäänen suunnittelu oli poikkeuksellisen mielenkiintoinen ja ilahduttava prosessi. Perusteellisen pohjatyön myötä opimme ymmärtämään porilaista mielenmaisemaa, joka kuuluu myös Porin kaupungin brändimusiikissa ja äänilogossa kiinnostavina ja tavallisesta poikkeavina sointu- ja melodiavalintoina. Porilaisten poikkeuksellinen rohkeus ja halu erottua ruokkivat meidän tekijöidenkin luovuutta mainiolla tavalla ja lopputulos on kaikkea muuta kuin tavallinen, tylsä tai yksitoikkoinen. Hyvä Pori, toteaa Head of Audio Branding Lauri Domnick Bauer Medialta.

Radio Pori on osa Bauer Mediaa.