Digiasiointi läheisen puolesta helpottuu Satakunnan hyvinvointialueella

Haastattelussa palvelukoordinaattori Tiia Anttila Satakunnan hyvinvointialueelta.
Julkaistu 10. kesä 2025
Päivitetty 10. kesä 2025

Hyvinvointialueen asiakkaat voivat nyt antaa läheiselleen valtuudet hoitaa puolestaan sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalista asiointia sekä apteekin osalta käyntiasiointia kolmessa eri palvelupisteessä. Uusi palvelu tarjoaa esimerkiksi ikäihmisen läheisille sujuvamman tavan olla tukena terveys- ja sosiaaliasioissa. Käynti- tai puhelinasioinnin sijaan he voivat hoitaa asioita digipalveluissa ajasta tai paikasta riippumatta. Valtuutuksen tekeminen vaatii aina henkilökohtaisen käynnin palvelupisteellä, jotta asiakas voidaan tunnistaa. Valtuutettavan läsnäolo ei kuitenkaan ole välttämätön.

Valtuutusta varten asiakas varaa käyntiajan palvelupisteelle puhelimitse ma-pe klo 8-16.

• Satasairaala (Sairaalantie 3) puh. 02 627 7007

• Länsi-Porin sote-keskus (Maantiekatu 31) puh. 044 701 3213

• Rauman sote-keskus (Steniuksenkatu 2) puh. 041 732 1203

Asiakas täyttää ennen palvelupisteelle tuloa valtuutuslomakkeen, josta käy ilmi valtuutettava, valtuutettavat asiat sekä voimassaoloaika. Lomakkeita saa sote-keskusten ja –pisteiden info-pisteiltä ja tulostettua sata.fi -verkkosivulta.

Kuuntele palvelukoordinaattori Tiia Anttilan haastattelu. Haastattelu on toteutettu yhteistyössä Satakunnan hyvinvointialueen kanssa.

Avustettu puolesta asiointi on osa Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta, jonka rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä (Next Generation EU).